måndag, september 20, 2010

Vakande över val och ... kval... och - fuck it, orkar inte rimma.

Glodde på valvakan i SVT igår och kan väl bara sammanfatta kvällen med en genomgående känsla av besvikelse. Först och främst: Kristian Luuk. What happend to you, man? You used to be cool! Jag inser att SVT paya dig en jävla massa cash för att larva dig, och det är klart att valvakorna behöver förnyas lite för att kidsen ska vilja glo... men du gör en vacker sak som demokrati till en fars och förlöjligar hela processen genom att skutta omkring och tro att du kan något om politik samt försöka skapa löjliga icke-händelser genom att provocera fram konflikter. Pinsamt!

Förlåt, sa jag Kristian Luuk? Jag menade såklart Jim-Åke.
Jag switchade över till min tv-spelsession när Peter Eriksson försökte förklara varför SD gick framåt. Man kan fan inte längre skylla på osäkra unga män som motsäger sig etablissemanget. Som osäker ung man känner jag mig kränkt att inte en jävel av partiledarna tar ansvar (kvällens ord) för SD:s resultat. Den rödgröna röran skyllde på högervindar och det kallare klimat som råder, men jag förstår inte hur man blir rasist bara för man har kasst väder. Visst, det blåser jävligt mycket här i Malmö (som f.ö. gav SD 8%) men jag tror inte ens rasisterna lägger skulden på den svenska integrationspolitiken så fort de blir lite snuviga.

Maud skyllde på spelet(?) och att SD inte blivit granskade för deras politik. Nigga please! Ni har haft all tid i världen att debattera mot dem och visa hur de är ett enfrågeparti, men ni har fan inte vågat. Tror det även var Maud som under en fråga om va fan de ska göra om MP dissar Alliansen kläckte ur sig något om att "är man med i riksdagen ska man ta sitt ansvar, Svenska Folket har röstat om vilka de vill ha med och då måste [MP] ställa upp [i att förhindra SD]". I så fall känns det väl inte så schysst att blockera SD om nu 5,7% röstat på dem...

Det snackas nu att vi kommer få en parlamentarisk krissituation. Alliansen ville vänta in valresultatet först innan de gav svar vilket var ganska larvigt. Som om de inte har full koll på vad som komma skall. Även om det varit osäkert så var det ju inte särskilt otroligt att detta skulle ske i höst. Hade man gjort det minsta research hade man kunnat förbereda ett vettigt svar och lugna ner hela svenska folket, som nu istället fick gå och lägga sig i stor ovisshet. Trodde först att det bara var för att de satt i SVT, men knäppte över till TV4 och där sa de samma sak vilket var mycket underligt. Båda kanalerna är ju faktiskt public service och det är väl ingen hemlighet att TV4 har ett FANTASTISKT program som kallas för Parlamentet och som är jätteroligt och som alla - ALLA! - har väntat på ska starta igen.

Jag kan dock glädja alla med att Parlamentet kommer fortsätta sprida skratt till oss med en helt ny säsong, med början den 26 september kl. 20.30! Häng med!

Nog skojat. Tycker det är en jävligt sorglig dag för svensk politik, även om jag är glad över att M och MP gick framåt. Avslutar med en bra idé jag tydligen hade igår på Facebook, men detta var samtidigt som jag började ta till flaskan så kanske ska tas med en nypa salt. Ändock en fin tanke:

"Okey, hear me out: Wetterstrand får ta över C. Hon får en bättre liberal plattform för sina riktiga åsikter samtidigt som hon fingerpullar MP i rätt riktning och vi slipper SD i år. C kommer öka i brist på Maud vilket medför att vi slipper SD i nästa val! Man kan ju drömma... Also, alla som inte rösta är nynazist. Ridå!"

Nä men usch, det där var en bitter avslutning. Här kommer en kittlig kamel istället:

2 kommentarer:

  1. Riktigt bra skrivet! Tror dock inte att Maria W håller med om centerns åsikter gällande många stora frågor, men visst jag gör som du sa och tar det hela med en nypa salt ;) Och ja.. Så va're det här med Luuk. Den mannen den sorgen säger jag bara.
    Trasan diggade mest den kittliga kamelen.. Från att ha legat helt tvärdöd upp-och nervänd i korgen, fullkomligt for hon upp när jag satte på videon, och började studsa upp och ner.. Hmm.. Yeah, that's my dog.. ;)

    SvaraRadera